HCC!Hobbynet was de eerste Nederlandse ISP voor privé gebruik

Afdrukken

hobbynetHCC Hobbynet is in 1991 ontstaan als samenwerkingsverband van drie HCC-gebruikersgroepen: UNIX-ig, C-ig en de 68000-ig. Het doel was destijds internet met al haar mogelijkheden voor een aantrekkelijke prijs toegankelijk en beschikbaar te maken voor de eigen leden. Hobbynet was daarmee de eerste provider die internet aanbood aan particulieren. Hoewel Hobbynet afhankelijk is van vrijwilligers is er, ruim 20 jaar later, sprake van meer dan een uit de hand gelopen hobby. Het enthousiasme en inzet van de leden zorgt ervoor dat Hobbynet een volwassen vereniging is.

Een quote van de website Netkwesties editie 66 (2003) in een interview met Ted Lindgreen:

Netkwesties: Alom wordt gedacht dat Xs4alll de eerste in Nederland was die particulieren toegang bood tot internet. Klopt dat wel?

Lindgreen "Nee, Xs4all liegt al tien jaar dat ze de eerste zijn. De eerste particulieren met een aansluiting op internet waren de leden van een groepje binnen de Hobby Computer Club (HCC), onder leiding van Hans Oei. In 1991 kregen ze via NLnet toegang in het kader van het EUnet-project HobbyNet, gericht op uitsluitend hobby'isten. Dat was dus twee jaar voordat Hack-tic internetdiensten aanbood. Daarna volgde een clubje uit Groningen, IAC, vervolgens kwam Knowware. En in het voorjaar van 1993 - ik zie ze nog voor me - kwamen Rop Gongrijp en Felipe Rodriguez op een conferentie van de Unix-gebruikers club met de vraag: 'Mogen wij dit ook doen?'. 'Natuurlijk', zeiden wij. 'Zorg maar dat je een club gebruikers hebt, dan sluiten wij je wel aan.' Dus Hack-tic, het latere Xs4all, was niet de eerste die prive-gebruikers toegang tot internet biedde, maar de vierde."

Hobbynet/kadernet wordt volledig door vrijwilligers van o.a. de HCC!Unix ig onderhouden, houd daar dus rekening mee als er om een nieuwe dienst gevraagd wordt.  Deze vrijwilligers hebben allemaal een baan en kunnen dus alleen 's-avonds tijd aan Hobbynet en Kadernet besteden.

Op dit moment zijn er de volgende diensten beschikbaar voor HCC groeperingen:

  • Kadersite
  • Website voor http://www.hcc.nl, http://groepen.hcc.nl, etc. incl. PHP & MySQL database
  • Domein registratie
  • Eigen server (o.a. games-gg & C-gg)
  • Kader e-mail
  • Functionele e-mail (bestuur@ etc.)
  • (E-mail) list server
  • FTP server

Mocht u voor uw groepering gebruik willen maken van een van deze diensten stuur dan een e-mail aan Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. . Alle hobbynet diensten zijn gratis* voor HCC groeperingen en projecten.

Hobbynet heeft geen winstoogmerk en gemaakte kosten worden gedekt door de vaste bijdrage van HCC. Om de uitgaven en daarmee de contributie zo laag mogelijk te houden, maakt Hobbynet voornamelijk gebruik van open-source middelen. De kosten van de internet service provider (ISP) moeten echter door HCC gedragen worden. De oplopende kosten van de vorige ISP was een belangrijke reden om op zoek te gaan naar een aansprekend en betaalbaar alternatief.

Hosting bij BIT

Na een aantal andere ISP's overwogen te hebben, heeft Hobbynet gekozen voor BIT. BIT leverde in het verleden al de internetverbindingen voor de HCC!dagen / HCC!digital evenement. Het goede contact dat toen tussen beide partijen is ontstaan heeft uiteindelijk vervolg gekregen in deze verbintenis.

Vaste kosten

Een duidelijke wens van Hobbynet was het tot een minimum beperken van de variabele kostenposten. 'Voor een vereniging is het belangrijk om geen financiële verrassingen op het eind van het boekjaar te krijgen. Met BIT hebben we duidelijke en goede afspraken over de kosten gemaakt. Een vast bedrag per jaar zorgt voor de gewenste transparantie', aldus Ties Voskamp. 'We hebben een verbinding van maximaal 100Mbit. Overschrijding is niet mogelijk omdat BIT ingrijpt wanneer we meer bandbreedte gebruiken. De praktijk leert ons dat we die 100Mbit eigenlijk nooit halen'.

BIT heeft voor ons ook een groot deel van de verhuizing geregeld. Voor de vrijwilligers van Hobbynet een welkome zaak. Voskamp: 'De apparatuur van Hobbynet staat nu in het datacenter van BIT. Het overzetten van de IP-adressen, de routing, het configureren van de netwerken en overzetten van alle servers is super soepel verlopen. Het enige dat misging, was het uitvallen van een beeldscherm'.

Meer dan alleen een provider

BIT biedt Hobbynet naast de 100Mbit-verbinding meer toegevoegde waarde dan alleen werken met vaste kosten en het goed begeleiden van een migratie met behoorlijk omvang. Voskamp: 'We hebben hetzelfde standpunt als het gaat om gezond en veilig internet. Het is ons doel om internet goed en veilig te gebruiken. Het is een keer voorgekomen dat een website van één van de groepering misbruikt werd door een hacker. BIT heeft hier direct melding van gemaakt en samen met ons de ongewenste situatie verholpen'.

'Voor ons is het gewoon sport om bezig te zijn met computers, programmeren en natuurlijk Internet. Wij hebben dan ook nog leden die werken met software van 15-20 jaar geleden. We bemoeien ons daar ook absoluut niet mee. Iedereen krijgt bij ons de ruimte om te doen wat hij wil. Sterker nog: wij verwachten dat onze leden dat het ook hun hobby is om zelf dingen uit te zoeken en op te lossen. We hebben dan ook geen professionele helpdesk. Maar als een lid via email om hulp vraagt verlenen de Hobbynetters graag de benodigde assistentie. Er is namelijk heel veel kennis bij ons aanwezig. Hier zie je ook weer de parallel met BIT. Altijd bereid om mee te denken en eigenlijk zijn het net zulke vakidioten', aldus Voskamp.

Toekomst

Voskamp: 'Omdat het voor ons een hobby is, zijn we vaak aangewezen op de avonden en de weekeinden. Voorheen was het datacenter 24 uur per dag voor ons bereikbaar. Nu we mee verhuizen naar het nieuwe datacenter van BIT, kunnen we daar ook weer dag en nacht terecht. Dat was eigenlijk het enige dat nog ontbrak aan de service die BIT ons biedt'.

'Hoe we de samenwerking in de toekomst invullen of uitbreiden, is op dit moment moeilijk te bepalen. De leden hebben overal inspraak in en dat kost tijd. We zijn uiteraard altijd benieuwd naar wat BIT ons meer kan bieden. We denken erover om de mail en standaard webservers door BIT te laten beheren. Voor ons zijn dat iets hogere vaste lasten, maar qua tijdsinvestering voor de vrijwilligers is het een enorm winstpunt'.

Note*: Eigen servers worden door de groeperingen zelf aangeschaft.

 

Bron: Netkwesties / Erwin - 5 August 2003

Share

Login






Uw gebruikersnaam of wachtwoord verloren?
Registreer

HCC op Twitter

Oneliners

Informatie overdracht is geen taalprobleem. Het is een denkprobleem. Zonder heldere redeneringen ontaardt elk document in een wanorde. Het denken van de luisterende mensen en het doel van de informatie bepalen hoe we informatie overdragen.